ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 21 ساله )

با سلام بنده متولد۷۶هستم وپسرخاله مامانم که متولد۷۱هستن از من خواستگاری کردن ایشون میگن من رو خیلی دوست دارن واز بچگی منو انتخاب کردن آیا دوست داشتن برای ازدواج کافی هست؟و این که من خودمم بهشون علاقه دارم ولی مشکل کم شنوایی هم دارم و نمیدونم چطور باید باهاشون در میان بزارم.


مشاور (خانم ضیایی)

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی، از اینکه سوال خود را با ما در میان گذاشتید، سپاسگزارم.
بیان کردین " آیا دوست داشتن برای ازدواج کافی هست":  برای ازدواج دوست داشتن لازم هست ولی کافی نیست. بلکه مسائل مهم دیگری وجود دارد که باید به آن ها بپردازیم.
راستش برای فردی که قصد ازدواج دارد، مهم ترین مسأله این هست که باید خودش را بشناسد و بعدا انتخاب کند. در واقع ازدواج بدون خودشناسی، حرکت کردن در یک کوه ناهموار هست بدون چراغ قوه.
لازم هست چند سوال از خودتان بپرسید. آیا من آمادگی ازدواج را دارم؟ آیا بلوغ های لازم برای ازدواج را کسب کردم؟ بلوغ فکری، عاطفی، احتماعی، فرهنگی، معنوی. برای ازدواج فقط بلوغ جسمی لازم نیست بلکه باید شخصیت خود را بهتر بشناسید. مثلا آیا به بلوغ عاطفی رسیدم: یعنی می توانم احساسات و هیجاناتم را  در موقعیت های مختلف، مدیریت کنم؟ قهر کردن، لجبازی، تهدیدکردن و... رفتارهای ناپخته و نابالغانه ایست که  نشان می دهد فرد از لحاظ روانی، سنش پایین هست. باید تکلیف تان با اعتقاداتتان روشن باشد تا بلوغ معنوی داشته باشید و کسی که بلوغ فکری دارد، خیلی با درایت و سنجیده رفتار می کند و قبل از هرکاری فکر می کند و تکانشی عمل نمی کند. و همچنین، برای یک ازدواج موفق لازم هست مهارت های لازم را کسب کنیم مثل مهارت مدیریت خشم، گفتگو، حل تعارض و .... که می توانید در کارگاه هایی با عناوین مهارت های زندگی، پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده که در پایگاه ها و اماکن مختلف برگزار می شود شرکت کنید. مواردی را که باید در ازدواج به آن ها بپردازید، خدمتتان عرض می کنم:
- تناسب اعتقادی: در همان مراحل اولیه خواستگاری بسنجید که چقدر از نظر اعتقادی به هم شباهت دارید؟ چقدر تناسب دارید؟ چه تفاوت هایی میان شما وجود دارد و این تفاوت ها چقدر مساله ساز خواهند شد. دین و اعتقادات روی سبک زندگی ما اثر می گذارند، بنابراین باید به خوبی بررسی شود.
و همچنین این مهم را هم در نظر بگیرید، نمی توان از فردی که سال ها با یک اعتقاد و منش خاص رفتار کرده است توقع داشت که یک باره تغییر عقیده دهد.
- تناسب های شخصی: این تناسب ها شامل تناسب سنی، تناسب در میزان تحصیلات، تشابه علایق و تفریحات، تناسب تیپ شخصیتی می شود. (که البته نِسبی هستند).
- تناسبات خانوادگی: مسائلی مانند تناسب فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، آداب و رسوم را بررسی کنید.
- در کنار این ها لازم هست سلامت روان و تناسب شخصیت ها هم سنجیده شود که مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج ضروری می باشد .
بیان کردین"ولی مشکل کم شنوایی هم دارم و نمیدونم چطور باید باهاشون در میان بزارم": بهتر است تا وابستگی تان بیشتر نشده است، در کمال صداقت این مسأله را مطرح کنید، طبیعتا اگر شما واقعا معیارهای آن آقا را داشته باشید، در نظرشان این امر اهمیتی ندارد.
و در نهایت اگر در گزینش همسر، اصول صحیح رعایت شود و براساس معیارهای سنجیده و منطقی باشد و نه بر پایه ی هیجانات و احساسات زودگذر ، زندگی بسیار پربار و زیبا می شود.
به امید لحظات شاد برای شما.

بیشتر بخوانید:
عشق چیست و آیا لازمه ی ازدواج است؟